Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: SPR, SKMM Kesan Pihak Berkempen Guna Media Alternatif Selepas Jam 12.00 Tengah Malam

Posted: 15 Oct 2012 09:27 AM PDT

KUANTAN, 15 Okt - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mengesan pihak berkempen menerusi media alternatif selepas pukul 12 tengah malam menjelang hari mengundi. Timbalan Setiausaha SPR Datuk Noordin Che Ngah berkata perbuatan itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya yang melarang calon dan ejen mereka berkempen di luar tempoh dibenarkan. Bagaimanapun, SPR tidak mempunyai penguat kuasa mahupun kepakaran untuk memantau media sosial dan alternatif seperti blog, Facebook dan Twitter, katanya. "Kita berharap pihak SKMM boleh melihat perkara ini dan bersama-sama membantu kita dalam mengenal pasti mana-mana pihak yang berbuat demikian" katanya pada taklimat SPR bersama wakil parti politik dan media di sini, hari ini. Noordin turut mengingatkan semua parti politik supaya tidak menggunakan bahan kempen yang boleh memfitnah orang lain dan berdepan tindakan jika mereka ingkar. Pada taklimat itu, SPR turut mengadakan demonstrasi proses pengundian di tempat mengundi yang disaksikan oleh kira-kira 100 wakil dari parti politik dan media. Bagaimanapun, proses itu terganggu beberapa kali apabila beberapa wakil dari parti pembangkang terus mempersoalkan beberapa prosedur termasuk gunakan pensil untuk menanda nama-nama pengundi.

[Satu tindakan yang tidak masuk dek akal dan tidak wajar sebenarnya di zaman sains dan teknologi ini. Peraturan baru SPR ini jelas sekali untuk menghalang dan takut berhadapan dengan kebenaran. Mereka mungkin akan kenakan tindakan kepada calon pembangkang tetapi tidak mungkin berani ambil tindakan kepada mana-calon BN yang berkempen dengan cara tersebut sebenarnya. SPR tidak perlu membuat peraturan yang direka khas untuk menghalang demokrasi subur tertegak di tanahair yang tercinta ini]. 


Berita Radio Cili FM Di Muka Depan Media Terkini!

Posted: 15 Oct 2012 09:35 AM PDT



Jenayah: Polis Pahang Berjaya Tembak Mati Salah Seorang Daripada Anggota Kumpulan KK Merah !!

Posted: 15 Oct 2012 09:06 AM PDT

TEMERLOH, 15 Okt - Polis Temerloh menembak mati seorang daripada empat anggota kumpulan KK Merah, yang disyaki terlibat dalam tujuh kes samun dan satu kes bunuh, ketika berbalas tembakan di kawasan ladang sawit di Sanggang dekat sini, semalam. Ketua Polis Pahang Datuk Sharifuddin Ab Ghani (foto) berkata dalam kejadian pada 1.30 pagi itu, sepasukan polis Bahagian Jenayah Berat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang cuba menahan sebuah kenderaan yang mencurigakan dipandu seorang lelaki di persimpangan lampu isyarat selepas tol Temerloh menghala Jerantut. Bagaimanapun, beliau berkata kenderaan yang disyaki dicuri itu terus memecut ke jalan ladang kelapa sawit berkenaan dan terbabas dalam kawasan ladang tersebut. "Apabila anggota kita menghampiri kenderaan itu, tiba-tiba terdengar bunyi tembakan dari arah dalam kereta tersebut," katanya kepada pemberita. Sharifuddin berkata pasukan polis terpaksa membalas tembakan dan pemeriksaan yang dilakukan selepas itu mendapati seorang lelaki mati di bahagian pemandu akibat terkena tembakan. Beliau berkata polis menemui sepucuk revolver bersama tiga butir peluruhidup dan tiga kelongsong peluru, yang dipercayai digunakan suspek ketikaberbalas tembakan dengan polis selain sebuah komputer riba, sebilah parang sertasatu ketulan mampat dadah, dipercayai ganja, dalam kereta itu. "Suspek yang meninggal dunia itu dikenali sebagai Muhamad Azirywan Mohd Azlan, 21, dari Perkampungan Cenderawasih, Kuantan dan merupakan seorang penganggur, dan hasil siasatan mendapati kumpulan itu terlibat dalam tujuh kes samun dan satu kes bunuh di daerah Temerloh, Kuantan, Bentong dan negeri Selangor," katanya. Sharifuddin berkata suspek dipercayai terlibat dalam kes bunuh di Kampung Baru Simpang Songsang pada 14 Sept lepas melibatkan seorang peniaga Abdul Talib Yadin, 56, yang ditikam selepas disamun ketika pulang dari berniaga pada 2.30pagi. Beliau berkata seorang lagi rakan suspek berumur 16 tahun, yang turut terbabit dalam lapan kes samun, ditangkap di Jalan Kampung Lantin, Chenor pada 1.30 pagi 7 Okt ketika sedang menaiki motosikal bersama dua lagi rakannya, yang berjaya melarikan diri. Katanya, polis kini memburu dua individu dikenali sebagai Mohd Hairie Abdul Malik, 28, beralamat di No. 21, Kampung Tebing Tinggi, Temerloh serta Mohd Ridzuan Khaidir, 22, dan orang ramai yang ada maklumat diminta tampil di balai polis berdekatan.


No comments:

Post a Comment