"tukanglawan"

"tukanglawan"


Hari Ini Dalam Sejarah akta 114A dikuatkuasa

Posted: 13 Aug 2012 07:59 AM PDT

Akta ini merupakan sejarah, ianya adalah sejarah paling hebat dalam tamadun manusia, dimana pendapat tidak lagi boleh menyatakan pandangan sudah tidak lagi boleh berkongsi pendapat  kita disuruh diam.



Pernahkah anda dengar mengenai Seksyen 114a yang merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 1950?

Pindaan terbaru ini meletakkan beban membuktikan kesalahan pada pihak yang dituduh dan bukannya pihak yang menuduh.

Sebagai contoh, jika seseorang menyamar sebagai anda dan melakukan kesalahan di internet, andalah yang bertanggungjawab untuk membuktikan bahawa anda tidak bersalah.

Undang-undang yang baru ini jelas bercanggah dengan prinsip asas keadilan yang menyatakan bahawa seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan kesalahannya.

Pindaan yang baru ini boleh mendatangkan kesan-kesan yang negatif kepada seluruh pengguna internet dan pihak yang terlibat dalam industri tersebut.

Jika anda memiliki akaun Facebook, Twitter, blog atau forum, anda akan dipertanggungjawabkan atas setiap isi kandungan yang terdapat di laman-laman tersebut termasuk komen dan artikel yang ditulis oleh pihak lain.

Selain itu, pembekal perkhidmatan wifi juga akan dikenakan tindakan jika ada pihak yang menyalahgunakan perkhidmatan tersebut.

 Lebih malang lagi, jika rangkaian wifi rumah anda dicuri atau dihack, anda juga bertanggungjawab atas segala yang dilakukan oleh pencuri terbabit.

Jika ada pihak yang mencipta akaun Facebook, Twitter atau emel menggunakan nama anda, Seksyen 114a yang baru ini menganggap bahawa andalah pemilik sebenar akaun terbabit.

Akta yang baru dipinda ini sebenarnya bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat daripada mengemukakan pendapat mereka di internet. Hal ini juga mengancam kebebasan berinternet di negara kita.

Kebebasan bersuara serta kebolehan menyatakan pendapat merupakan tunjang sebuah demokrasi yang berfungsi dan berinovasi.

Seksyen 114a Akta Keterangan ini jelas bercanggah dengan konsep hak asasi manusia dan aspirasi ekonomi negara berasaskan ilmu.

Jika anda fikir pindaan terbaru terhadap akta ini perlu dihapuskan, marilah bersama kita mendesak Kerajaan supaya menarik semula pindaan tersebut. Sertai Hari Internet Blackout 14 Ogos 2012!

AWAS#
Sebarang komen yang anda tulis dibawah memungkinkan penulis blog ini dipenjara kerana tidak menasihati anda supaya jangan mengeluarkan sebarang komen, walau bagaimana pun, mengikut konsep hak asasi manusia yang diguna pakai, manusia itu mempunyai hak dan kebebasan untuk bersuara dan menyatakan pendapat, sebarang komen dari anda dialu-alukan oleh penulis blog.

Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Peguam Buat Hassan Ali Tak Keruan

Posted: 13 Aug 2012 05:44 AM PDT

Hasan Ali tidak keruan selepas diasak peguam N Surendran berhubung tuduhan beliau kononnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghalalkan homoseksual.


Dalam keadaan tertekan, Hasan tetap mempertahankan kenyataannya mendakwa Anwar menyokong homoseksual seperti yang disiarkan pada muka depan Utusan Malaysia pada 17 Januari lalu bertajuk "Tolak Anwar – Hasan".

Berikut adalah soalan yang diasak Surendran kepada Hasan:

Surendran: Anwar telah mengatakan "We Muslims and non-Muslims in Malaysia generally believe and committed to support the sanctity of marriage between men and women". Berdasarkan pendapat anda, adakah ayat ini menunjukkan Anwar tidak menyokong homoseksual?

Hasan: Yang Arif saya membaca keseluruhan ayat. Ayat pertama dan ayat kedua (but we should not be seen to be punitive and consider the archaic law as relevant) tidak dapat berdiri dengan sendirinya dan ia tidak memberi maksud homoseksual tidak diterima.

Surendran: Kalau kita lihat ayat kedua, adakah anda setuju 'archaic law' adalah undang-undang lapuk?

Hasan: Saya tak setuju sebab kelapukan tidak pernah berlaku dalam undang-undang Islam.

Surendran: Adakah anda setuju tidak ada apa-apa rujukan undang-undang Islam dalam ayat itu?

Hasan: Undang-undang Islam tidak ada tetapi ayat ini merujuk kepada undang-undang Islam.

Surendran: Adakah anda setuju tidak ada rujukan undang-undang Islam?

Hasan: Ya, tidak ada.

Surendran: Berdasarkan kenyataan "We Muslims and non-Muslims in Malaysia generally believe and committed to support the sanctity of marriage between men and women" adakah Anwar menyokong institusi perkahwinan antara lelaki dan perempuan?

Hasan: Ya setuju.

Surendran: Dalam ayat ketiga "We need to review them. We do not promote homosexuality in public sphere and domain". Adakah ayat itu menunjukkan Anwar menyokong homoseksual?

Hasan: Ya (disambut gelak tawa pemerhati di galeri awam kerana Hasan dilihat tetap mempertahankan pendiriannya).

Surendran: Anda pasti dengan jawapan itu?

Hasan: Ya!

Surendran: Saya cadangkan kepada anda ayat ini tidak sokong homoseksual tapi sokong perkahwinan.

Hasan: Saya tak setuju!

Dalam soal balas itu, Hasan turut ditanya peguam Latheefa Koya adakah sesuatu dosa itu akan menjadi jenayah apabila ia dilakukan di khalayak umum.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor itu menjawab, dalam hukum Islam dosa tetap dianggap satu jenayah tidak kira ia dilakukan secara sembunyi atau terang-terangan.

Latheefa: Adakah anda tahu perbezan antara dosa dengan jenayah.

Hasan: Saya tak pasti.

Latheefa: Saya cadangkan kepada anda sesuatu kegiatan yang dilakukan dalam Islam boleh dianggap sebagai dosa tetapi sekiranya tidak dilakukan di hadapan khalayak ramai, ia tidak boleh dijadikan sebagai jenayah. Adakah anda setuju?

Hasan: Tidak setuju. Sama ada di tempat awam atau tertutup, kalau itu tidak dibolehkan (berdosa), maka ia tetap tidak dibolehkan.

Kah..Kah..Kah.. Hassan Ali tak paham soalan,,,, baiklah ni peguam "tukanglawan" pulak nak tanya....

Adakah anda setuju TV arus perdana mempromosikan homokeksual dengan menayangkan watak lelaki menjadi wanita dan sebagainya? adakah anda setuju dengan membenarkan artis atau pengacara yang berperwatakan kembut boleh menyebabkan ada penonton yang terikut-ikut sehingga menjadi homoseksual? .. kah..kah..kah

Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok....
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Ajaib,,,, Tanda Nama 1000 Polis Hilang Dicuri Bunian.

Posted: 13 Aug 2012 02:47 AM PDT

Percayakah anda seorang pegawai polis boleh memeriksa dan memastikan 1,000 anggota polis memakai tanda nama sebelum mereka membelasah peserta himpunan bersih di Kuala Lumpur pada 28 April yang lepas.

Perkara itu diakui sendiri oleh pegawai polis bernama  Ahmad Jais Usang yang berpangkat ASP beliau mengetuai operasi di zon Dataran Merdeka semasa perhimpunan tersebut berkata, dipanggil untuk memberi keterangan terhadap suruhanjaya hak asasi manusia mengenai keganasan pihak polis pada dan selepas himpunan BERSIH.

Katanya Pegawai polis tu kesemua 1,000 pegawai memakai tanda nama di baju mereka yang tidak usang itu ketika beliau memberi taklimat pada pagi 28 April.

"Pada waktu pagi semasa taklimat semua mereka memakai tanda nama," (macam mana dia check sorang-sorang ke?... hebat betul ) jawab Ahmad Jais USANG ketika ditanya oleh panel Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dalam inkuiri yang dijalankan pagi ini.

Namun bila ditanyakan tahukah dia mengapa terdapat ramai anggota polis yang tidak memakai tanda nama dan "nombor badan" beliau menjawab tidak mengetahui bagaimana tanda nama anggotanya tertanggal dari pakaian mereka yang tidak usang ketika perhimpunan tersebut memuncak.

Ahmad Jais usang menjelaskan bahawa sesetengah tanda nama itu dijahit di pakaian seragam tertentu manakala yang lain menggunakan kancing velcro yang boleh dipasang dan "ditanggalkan" pada bila-bila masa.

Ohh itu orang bunian tu yang "tanggalkan" tu... itu pasal ramai yang tiba-tiba hilang tanda nama..... kejap ada.. kejap takde.. SOP ni... kah..kah..kah 

LAGI NAK PUSING-PUSING.. KAN SENANG CAKAP MUNGKIN DIORANG TANGGAL SENDIRI 

Jawapan paling logik ada.. tapi takut nak jawab......... masih lagi lindungi "kawan" lebih dari hormati hak manusia.

Tak hairan orang tak hormat polis..... kalau camni la perangai... Tak hairan la orang tak hormat polis... jauh beza dah polis zaman baju biru pekat sekarang dengan zaman polis baju biru cair dulu.


Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Umno Sudah Tak ketahuan Hala

Posted: 13 Aug 2012 01:08 AM PDT

Hari itu riuh rendah Utusan kata haram sokong DAP. La ni Dr. M kata penyataan tersebut pendapat guru pondok tu saja. Mengapa tak ketahuan hala sangat? 

UMNO Baru ni sebenarnya dah lemas. Dalam keadaan mamai Dr. M kata dia isytihar Malaysia negara Islam, Karpal tak setuju dengan negara Islam dan hudud, hudud satu interpretasi PAS. Masih juga nak sisihkan undang-undang Allah. Ikan, kalau kepala dia busuk sampai ke ekorlah busuk!!!

Yang dia sembunyikan ialah pernyataan Karpal tu bersifat peribadi, bukan dasar DAP. 
DAP akui Islam agama rasmi Malaysia. DAP tak terima negara Islam dan hudud tetapi menghormati pegangan PAS. 

Oleh sebab itu, Pakatan Rakyat (DAP, PAS, PKR) sama-sama setuju nak laksanakan Negara Berkebajikan. 

UMNO yang sakit hati dengan kesepaduan Pakatan tuduh PAS dah tinggalkan perjuangan menegakkan Negara Islam. Nak bagi orang percaya, mereka tutuplah hal sebenar tentang dasar perjuangan tu masih kekal dalam Perlembagaan PAS. 

Kalau nak bukti lagi, lihatlah ucapan Muhyiddin dalam Pilihan Raya Kecil Tenang. Dia kata PAS tak pernah ada niat nak ubah perlembagaan parti. 

Nasib kaulah UMNO. Pusing kiri kanan atas bawah depan belakang pun kena juga. Tunggu terbongkang sajalah!!!


Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Haji Hadi Tak Mahu Jadi PM, TGNA kata Anwar Paling Layak

Posted: 12 Aug 2012 11:25 PM PDT

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan bahawa beliau tiada hasrat menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat berjaya merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Hadi dilapor berkata, calon untuk menjadi perdana menteri mestilah memenuhi dua kriteria, iaitu seorang Islam dan mendapat sokongan majoriti rakyat.

Atas dasar itu, tambahnya, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim antara yang layak mengisi jawatan itu.

Tiba-tiba teringat "tukanglawan" pada apa yang pernah dibicarakan oleh Tuan Guru Nik Aziz dulu, benarlah seperti apa yang pernah dikatakan oleh Tuan Guru Nik Aziz bahawa Anwar lulus menempuhi pelbagai ujian dizikan dan juga telah lulus segi moral.

Jika tidak begitu, tidak mungkin seorang pemimpin islam yang disegani mahu bercakap sebarangan.
"Saya tak mahu jadi orang nombor satu, walaupun ada orang yang mencadangkan saya begitu. Dari dulu lagi saya sentiasa menyebut orang paling layak ialah Anwar sebab dialah orang yang telah lalui tahap peperiksaan (ujian) fizikal dan mental.

"Kalau orang lantik saya, saya akan beri pada dia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Persatuan Biologi Gunaan Malaysia Ke-11 yang lalu

Jika di negara India kita ada Mahatma Ghandi, kita ada Nelson Mandela di Afrika selatan, dan rakyat Malaysia ada Anwar Ibrahim, mereka ini bekas banduan politik yang dipenjara pemerintah kerana kebangkitan yang mereka cetus...

Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Iraq Dilanda Gempa Bumi Saat Berbuka Puasa?

Posted: 12 Aug 2012 10:40 PM PDT



Gempa Bumi melanda Ahar kira-kira 58 kilometer ke Timur Laut Tabriz, daerah Azarbaijan timur Iraq semalam.

Kejadian yang mengorbakan 300 orang dan mencederakan ribuan mangsa lain itu berlaku pada pukul 4.54 petang waktu tempatan ketika umat Islam di Iran sedang membuat persiapan untuk berbuka puasa, diikuti gempa kedua 11 minit kemudian.

Gempa bumi pertama mengegarkan wilayah itu dengan magnitud 6.4 dan gegaran kedua pada ukuran 6.3 memusnahkan enam buah kampung emanakala 110 lagi mengalami kerosakan teruk.

Angka kematian dijangka akan bertambah kerana masih ramai lagi mangsa tertimbus dan ada antara mangsa yang sedang dirawat mengalami cedera parah dan dalam keadaan kritikal.

Sementara mangsa yang terselamat kini dipindahkan ke khemah perlindungan sementara.

Iran terletak dalam garis gelinciran utama dan mengalami beberapa gempa bumi dahsyat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk gempa dengan magnitud 6.6 pada 2003 yang meranapkan bandar tenggara bersejarah di Bam dan mengorbankan lebih 25,000 penduduk.

Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Pilih Pakatan Rakyat Selangor atau Pilih Syabas ?

Posted: 12 Aug 2012 10:00 PM PDT

Kita cerita pasal air di petang yang mendung ini... lagi isu air la.. entah tak tahu dari mana puncanya tiba-tiba muncul kononnya selangor perlu diselamatkan segera... negeri itu alami krisis air dan "kerajaan negeri" perlu ditukar pada PRU nanti, noh omar atau khir toyo perlu diangkat jadi menteri besar segera... (BACA SINI DAN LIHAT UMNO KEMARUK)

 Inilah isu paling bodoh digunakan untuk burukkan kerajaan Pakatan Selangor, semua orang tahu ini bukan musim kemarau, saat artikel ni "tukanglawan" tulis. dekat luar sedang hujan.. macam mana empangan boleh dikatakan nak kering ( kemudian puak itu tukar pulak, kata yang tak cukup ialah bekalan air) (AIR EMPANGAN KERING ?) (DAH TAK KERING PULAK?)

Siasat punya siasat rupanya air banyak, tapi tidak sampai kepada pengguna bila paip yang sepatutnya dipasang syabas sendiri tak cukup (LIHAT PENJELASAN DISINI) . 

Masih tak paham ke, baca contoh mudah dalamcerita pendek dibawah
Nazib ( bukan nama sebenar ) seperti anak zaman sekarang suka kelihatan hebat, menggunakan kereta proton wira "keluaran" malaysia yang dibelinya dengan harga lebih mahal dari pembeli di Australia dia tidak mahu kalah. nazib tukar enjin keretanya, dia sudah pakai turbo dan terpaksa guna ron 97, tapi bila dia cuba test kereta tu enjin rasa sangkut-sangkut... macam ade masalah, dia marah sana, marah sini, kata kedai jual enjin menipu, mati-mati dia mahu saman penjual enjin yang sudah baik hati beri "discount " pada nazib itu...........tak puas hati bila check punya check punya check enjin ok minyak gred bagus.. masalahnya fuel pump ( pam minyak ) standard punya pomen tak tukar,,... minyak tak sampai ke enjin dalam jumlah sepatutnya....
Itulah perumpamaannya, air banyak, sebenarnya tidak langsung timbul isu air cukup atau tidak, yang jadi isu bukan kerajaan negeri bagus atau tidak ( sudah beri perkara paling asas .. masih tidak perihatin pada rakyat ka?, TIDAK PERNAH PULA MAHU MINTAK RAKYAT KENANG BUDI. lainlah umno yang mengungkit sana sini ) tapi kenapa bekalan air yang banyak itu tidak sampai? dimana sebenarnya masalah utama?

JIka anda baca satu persatu dan renungi isu air ini, maka anda dapat rasakan sesuatu yang pelik, kerajaan selangor ambil sejumlah air dari SYABAS (bayar) dan beri secara percuma kepada rakyat... sedangkan SYABAS tak pernah pun beri seperti apa yang kerajaan Selangor beri kepada rakyat,

Jadi kenapa pula kerajaan negeri selangor mahu disalahkan, kenapa kita terpedaya dengan dakyah umno yang tak pernah pun buat apa yang kerajaan negeri buat? kenapa mahu tukar kerajaan sedia ada? sedangkan ia lebih baik dari kerajaan terdahulu yang terbukti hasilkan ramai "menteri besar dan pemimpin umno kaya raya"

Kecualilah anda gila, anda akan memilih puak yang cuba sedaya upaya menghalang pemberian air percuma oleh kerajaan negeri kepada rakyat, kecuali anda sudah tidak waras.. anda akan mengundi umno supaya usaha SYABAS untuk bina empangan Langat 2 itu terlaksana...

Sekarang pilih Pakatan Rakyat terus terajui selangor.. atau pilih saja SYABAS yang terus-terusan jadikan rezeki ALLAH kepada manusia sebagai bahan dagangan dengan untung berlipat-lipat kali ganda lebih dari apa yang sepatutnya.

Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

No comments:

Post a Comment