Liang Lahad....

Liang Lahad....


MUHYIDDIN SETUJU "PERMAINAN SENYAP" PTPTN TERHADAP UNISEL

Posted: 07 Jun 2012 02:09 AM PDT

Timbalan Perdana Menteri kita,si Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran Malaysia bersetuju dengan "permainan emosi senyap" PTPTN yang kini meletakkan masa hadapan para pelajar UNISEL dalam keadaan tidak menentu hanya kerana dendam dan berniat jahat terhadap Kerajaan Negeri Selangor..

PTPTN dipercayai membekukan semua permohonan pinjaman pelajar bagi menyambung pelajaran di UNISEL hanya kerana Pemimpin Pakatan Rakyat bercadang  memberikan pendidikan percuma sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memenangi Pilihanraya Umum 13 dan mentadbir negara..

Apa yang mereka tidak faham adalah perancangan sedemikian (pendidikan percuma) adalah sekiranya Pakatan Rakyat mentadbir kerajaan pusat...

kerana tanggungjawab memberikan pelajaran kepada rakyat adalah tanggungjawab kerajaan pusat..

Ini belum apa-apa sudah menunjukkan sikap yang tidak sepatutnya..
dan amat malang sekali apabila Menteri pelajaran,Muhyiddin Yassin juga merestui sikap dendam PTPTN itu..


Janganlah hanya kerana mahu membalas dendam kepada Pakatan Rakyat,masa depan para pelajar dijadikan taruhan...

Ini bukanlah sikap yang sepatutnya bagi seorang menteri Pelajaran apatah lagi seorang Timbalan Perdana Menteri...
mengambil keputusan secara emosi bukanlah cara yang sepatutnya bagi seorang pemimpin..

Tidak boleh diterima oleh rakyat apabila Muhyiddin Yassin secara selamba menjawab... "Tak apalah. Dia kaji dulu" ketika beliau diajukan soalan berkenaan pembekuan PTPTN terhadap permohonan pinjaman pelajar yang ingin menuntut di UNISEL dilakukan secara senyap-senyap dan tidak dimaklumkan kepada UNISEL mahupun kerajaan negeri..

Sebelum mencabar Selangor beri pendidikan percuma,kerajaan pusat perlulah terlebih dahulu bersikap adil dalam mengagihkan peruntukan negeri.

Seperti mana yang pernah diterangkan oleh Rafizi dahulu,tanggungjawab memberikan pendidikan percuma ini sebenarnya adalah tanggungjawab kerajaan pusat..
bukan negeri..

Namun aku juga turut bersetuju dengan kenyataan Rafizi Ramli di dalam satu majlis bersama Mahasiswa tidak berapa lama dulu apabila menjawab satu soalan,jika benar BN mahu Selangor memulakan pendidikan percuma,maka BN perlulah adil dalam mengagihkan peruntukan kepada Negeri Selangor..

Ini tidak..
Selangor memberikan hasil yang begitu banyak kepada kerajaan pusat,tetapi kerajaan pusat tidak pula mengembalikan jumlah yang sepatutnya kepada kerajaan negeri..
 

Peruntukan ke Selangor diberikan secara tidak adil dan tidak sebanyak yang pernah diberikan pada zaman Selangor dibawah BN..

Inilah satu contoh dimana Kerajaan Pusat bersikap membalas dendam seperti mana yang berlaku di kelantan selama ini dan akhirnya rakyat juga yang menjadi mangsa..

Kini sikap yang sama juga dilakukan...
kerana mahu membalas dendam,para pelajar jadi mangsa...

Inilah yang dikatakan sebagai ZALIM...

EDISI BENGANG!! - PENEROKA TIDAK PUAS HATI SAHAM KURANG BERBANDING KAKITANGAN FELDA.

Posted: 07 Jun 2012 12:14 AM PDT

Sebelum ini dah jenuh dah pemimpin Pakatan Rakyat menasihatkan peneroka agar bersatu hati menolak penyeneraian FGVH...

Namun seperti biasa..
kebanyakan peneroka Felda masih lagi menjadikan Utusan sebagai bacaan wajib mereka manakala TV3 sebagai panduan hidup mereka..
maka adalah sangat mudah untuk mereka dikelirukan oleh kerajaan BN dan mengambil kesempatan diatas kelemahan peneroka-peneroka tersebut...

Kini..
telah mula timbul ketidakpuasan hati peneroka Felda yang yang sebelum ini bersetuju dengan skim penyeneraian
tersebut...

Tiga peneroka dari Felda jengka 20, merasa amat tidak puas hati dengan apa yang mereka dapat dimana jumlah yang mereka terima iaitu 800 unit saham dengan harga RM4.55 seunit adalah kurang dari jumlah yang diterima oleh kakitangan Felda..


Peneroka tersebut menganggap "pemberian ini seolah-olah mengiakan apa diperkatakan pembangkang selama ini sekaligus tidak membuktikan kebenaran Felda mengenai saham sebagaimana diuar-uarkan sebelum ini.."

Memang betullah apa yang dikeluhkan oleh peneroka ini..
memang patut ler dorang tu bising...
sebab mereka ada tanah.. 
mereka merisikokan tanah mereka dalam keadaan tidak menentu untung ruginya..

Tapi bila bab saham..
kakitangan Felda yang hanya bekerja dengan Felda dan tiada tanah yang memberikan apa-apa hasil kepada Felda, mendapat lebih pula saham berbanding para peneroka..

Kita sama-sama lihat nanti...
aku percaya jika para peneroka bersikap seperti melayu zaman dulu yang sentiasa "yes man" dan mengikut sahaja tanpa mengetahui kebenaran yang sebenar..

Maka kita akan saksikan setiap kebimbangan yang ditimbulkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat akan menjadi kenyataan..

Menurut Pengarah Strategi PKR,Rafizi Ramli..
"Prospektus penyeneraian FGV dengan jelas menunjukkan pegangan peneroka dan kakitangan Felda di dalam syarikat itu hanya 5.5% sedangkan sejumlah saham diperuntukkan kepada syarikat asing dan individu bukan Bumiputera...

Beliau turut menjelaskan bahawa semua tanah yang tidak bergeran di dalam penempatan Felda di seluruh negara telah dipajakkan ke sebuah syarikat yang dimiliki secara majoriti oleh pelabur swasta sedangkan tanah ini adalah aktiviti kemasyarakatan ekonomi warga Felda...

Sikap melayu biasanya begitu..
tu sebab ada pepatah melayu yang berbunyi "dah terhantuk baru terngadah.."
esok bila dah taikoon-taikoon besar bukan melayu menguasai warisan Felda,masa tu jangan pulak nak menangis tak berlagu yer...

No comments:

Post a Comment