Nota Kecil

Nota Kecil


Pencipta lagu Teman Sejati (Brothers) perlu RM40K biaya bedah by pass

Posted: 05 Jul 2012 03:40 AM PDT

LAGU Teman Sejati yang melonjak naik kumpulan Brother di persada seni tanah air tentu tidak kita lupa. 

Pencipta lagu kedaiman itu, Zahidin Mahmood yang lebih mesra dengan panggilan Abah Din dilaporkan memerlukan RM40,000 sesegera mungkin untuk menyempurnakan pembedahan by pass, lapor ABiM Kelantan.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Tangan yang memberi mulia kerana memberi harapan pada tangan yang menerima.

Sumbangan boleh menerusi Bank Islam, no. akaun 03018010144782.
Zahidin Mahmood (baju putih)

Soi Lek 'keberanian muka tebal', kata Guan Eng

Posted: 05 Jul 2012 01:50 AM PDT

Guan Eng (kiri) dan Soi Lek dalam satu debat Februari lepas.
KEBERIANIAN Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang mengaku di depan khalayak bahawa dirinya sebagai lelaki dalam klip video seks sebelum ini disifatkan sebagai  'keberanian muka tebal'  oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Tuan Lim Guan Eng.

Guan Eng tengah hari tadi berkata, Soi Lek tidak layak untuk dibandingkan dengannya yang mempunyai pengalaman membela nasib seorang juvana yang menjadi mangsa rogol seorang ahli politik negara.

Guan Eng menjelaskan, beliau pernah ditahan tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada tahun 1987 dan dipenjara di Penjara Kajang pada tahun 1988 kerana mempertahan nasib perempuan Melayu itu.

"Adakah mengaku terlibat dalam skandal moral membolehkan Chua terlepas dari dituduh bersalah dan menjadikannya sebagai seorang wira yang berani?

"Saya hanya boleh menyifatkan keberanian Chua (Soi Lek) sebagai keberanian muka tebal," katanya di Komtar, George Town.

Terdahulu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Duyong merangkap Pengerusi MCA Melaka, Datuk Gan Tian Loo didakwa menyalahguna keistimewaan dan kekebalan Dewan Undang Negeri (DUN) Melaka demi mengaibkan Guan Eng sekeluarga.

Dalam mesyuarat dewan, Guan Eng dituduh mempunyai skandal moral dengan seorang bekas kakitangannya, manakala isterinya Betty Chew (ADUN Bachang) pula dituduh mengkasari perempuan tersebut.

Ekoran insiden itu, Soi Lek memaksa serta mencabar Guan Eng supaya berani mengaku semua tuduhan tanpa asas yang diluahkan oleh Tian Loo itu dan disebarkan oleh cybertrooper Umno dalam internet sehingga sekarang berkenaan adalan benar belaka.

Namun, Guan Eng mencabar kembali Soi Lek supaya mengulangi semua tuduhan itu di luar DUN hatta Dewan Rakyat.

"Adakah anda (Soi Lek) berani untuk mengulangi tuduhan-tuduhan palsu itu di khalayak umum supaya kami (Guan Eng sekeluarga) boleh membiarkan mahkamah memutuskannya," tanya Guan Eng sambil mencabar Soi Lek.

Perkembangan terbaru ini sekaligus menyerlahkan amalan mengfitnah di kalangan pemimpin Barisan Nasional berkenaan demi mengelirukan pemikiran rakyat. -END

Bukti bina Universiti di Balik Pulau hasrat kerajaan BN pusat

Posted: 05 Jul 2012 02:49 AM PDT

Bukti projek bina Universiti di Balik Pulau adalah hasrat Kerajaan Umno Barisan Nasional Pusat | Klik digambar itu membesarkan imej.
SURAT hitam putih kerajaan pusat untuk membina Asian Women Leadership Universiti (AWLU) di Pulau Pinang yang membabitkan Kampung Genting, Balik Pulau didedah kepada umum.

Guan Eng
Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Tuan Lim Guan Eng menjelaskan, surat rasmi dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Senator Datuk Seri Idris Jala itu boleh menjelaskan bahawa kerajaan negeri tidak pernah cuba merampas tanah rakyat di negeri berkenaan.

Penjelasan itu sebagai reaksi pada inisiatif sekumpulan pemuda Umno yang melancarkan demontrasi di Balik Pulau semalam kononnya membantah keputusan Kerajaan Negeri merampas tanah tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Sr. Muhamad Farid Saad (Umno) dilaporkan turut serta dalam demontrasi itu.

"Mengapa wakil rakyat Barisan Nasional (Muhamad  Farid) menentang keputusan yang dibuat oleh kerajaan pusat (Barisan Nasional)," ujarnya di Komtar, George Town.

Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman dan Datuk Abdul Halim Hussain (Speaker DUN Pulau Pinang) turut hadir pada sidang media itu.

Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih merangkap Ahli Parlimen Bagan turut menolak dakwaan Farid kononnya rancangan membina AWLU itu tidak pernah diluluskan oleh kerajaan pusat, termasuk Kementerian Pengajian Tinggi.

"Pada saya, AWLU adalah sebuah Universiti. Saya berpandukan pada surat (daripada) Idris Jala (bertarikh) pada 12 Jun 2012.

"Kerajaan Negeri (Pulau Pinang) tidak pernah (merampas) tanah rakyat untuk projek swasta, tapi ambil tanah untuk tujuan awam (seperti) bina longkang, jalan, hospital, termasuk universiti (AWLU).

"Sungguhpun (AWLU) ini datang daripada kerajaan pusat, kita akan sokong dan ketepikan kepentingan politik.

"Janganlah politikkan isu ini. Saya rasa  projek berkepentingan awam lebih penting daripada kepentingan politik (kepartian)," ujarnya.

Selasa lepas, lebih 40 pemilik tanah berkenaan mengambil keputusan bertemu Guan Eng kerana Hasrat pusat bina Universiti lahir bimbang warga Balik Pulau.

Guan Eng menjelaskan kepada mereka, Kerajaan Negeri diminta oleh kerajaan pusat bagi memudah cara penubuhan universiti itu berdasarkan Akta Pengambilan Balik Tanah, 1960.

Pengambilan tanah seluas kira-kira 100 ekar berkenaan melibatkan 10 rumah kampung serta dusun-dusun. Sebanyak 39 ekar tanah dimilik Melayu manakala 59 ekar tanah lagi dimiliki oleh Cina.-END

Hasrat pusat bina Universiti lahir bimbang warga Balik Pulau

Posted: 04 Jul 2012 10:49 PM PDT

LEBiH 40 pemilik tanah Kg. Genting berjumpa Ketua Menteri.
HASRAT Kerajaan Pusat membina Asian Women Leadership Universiti (AWLU) di Kampung Genting, Balik Pulau mendorong lebih 40 pemilik tanah daripada pelbagai bangsa mengadakan pertemuan tertutup dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Tuan Lim Guan Eng.

Rata-rata mereka melahirkan perasaan bimbang sekiranya kepentingan hartanah serta hak penempatan mereka diabaikan kelak di sebalik projek mega kendalian Kementerian Pengajian Tinggi itu.

Guan Eng bagaimanapun berkata, tanah kampung berkenaan dipilih oleh kerajaan pusat bagi menubuhkan sebuah universiti wanita yang bpertama dan terunggul di benua Asia.

Kerajaan Negeri telah diminta oleh ketua pegawai eksekutif (CEO) Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) merangkap Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Senator Datuk Seri Diris Jala untuk memudah cara penubuhan AWLU dengan mengambil tanah seluas 100 ekar itu berdasarkan Akta Pengambilan Balik Tanah, 1960.

Surat berkenaan diberikan secara hitam puteh kepada Ketua Menteri pada tanggal 12 Jun lepas.

Tidak cukup dengan itu, beliau berkata, Kerajaan Negeri sedaya upaya akan memastikan hak serta kepentingan penduduk asal di kampung berkenaan tidak akan diabaikan oleh kerajaan pusat sepanjang proses pengambilalihan itu dilakukan.

Proses pengambilan tanah itu akan dilakukan mengikut undang-undang dengan bayaran pampasan mengikut harga yang ditetapkan oleh Jabatan Penilaian Harta di bawah Kementerian Kewangan.

"Saya telah meminta DO (Pegawai Daerah) menyelesaikan proses pengambilalihan tanah ini seperti yang diminta oleh kerajaan persekutuan," ujar beliau di Komtar, George Town pada lewat petang Selasa lepas.

Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Datuk Farizan Darus dan Datuk Abdul Halim Hussain (Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang) turut hadir dalam majlis dialog dua hala tersebut.

Pengambilan tanah seluas kira-kira 100 ekar tanah berkenaan melibatkan 10 rumah kampung serta dusun-dusun. Sebanyak 39 ekar tanah dimilik Melayu manakala 59 ekar ekar lain dimiliki oleh Cina.

Menurut Guan Eng, proses penilaian tanah berkenaan turut dilakukan oleh sebuah jawatankuasa penilai yang dibentuk oleh Kementerian Kewangan di bawah kerajaan pusat.

"Jika tidak berpuas hati dengan taksiran nilai tanah yang dikemukakan oleh Jabatan Penilaian Harta (melalui Kementerian Kewangan), proses rayuan boleh dibuat selama 42 hari (hatta) pemilik tanah boleh membuat rayuan kepada Mahkamah," ujar beliau sambil mengesahkan bahawa pihaknya ada menerima surat pernyataan hasrat kerajaan pusat melalui Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Senator Datuk Seri Idris Jala pada 18 Jun lepas.

Difahamkan,cadangan membina universiti yang dikhususkan untuk kaum wanita tersebut dikatakan turut menerima sokongan padu daripada beberapa universiti terkemuka dunia seperti Smith University dari Amerika Syarikat.

Disebabkan itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri, dilaporkan, telahpun meluluskan projek AWLU itu ke arah menjadikan Pulau Pinang sebagai hub pendidikan.

Projek AWLU itu mula diwartakan pada Ogos 2010 dan proses rundingan antara pihak berwajib dari kerajaan pusat dengan penduduk kampung berkenaan dijadualkan bermula pada hujung Julai ini.

Melalui Projek Permulaan (EPP) itu, kerajaan pusat menjangkakan pelaburan sebanyak RM492 juta dengan menambah impak keluaran negara kasar sebanyak RM74.42 juta menjelang tahun 2020.

"Saya menyokong penuh apa jua hasrat untuk pendidikan kerana itu bermakna untuk generasi hadapan.

"Sesungguhnya projek AWLU adalah daripada kerajaan pusat, saya menyokong penuh apa jua hasrat untuk pendidikan kerana itu bermakna dan untung untuk generasi hadapan.

"Saya harap tuan punya tanah dapat menerimanya (hasrat pusat) sungguhpun mereka rasa kurang senang hati.

"Oleh kerana anak-anak kita hanya terjamin dengan pendidikan cemerlang, maka Kerajaan Negeri (Pulau Pinang) rela ketepikan perbezaan politik dan bekerjasama dengan kerajaan pusat demi kepentingan rakyat.

"Kita (Kerajaan Negeri Pulau Pinang) tidak mahu perkara ini dipolitikkan oleh pihak tidak bertanggungjawab, tetapi berusaha mencari penyelesaian elok untuk semua pihak, termasuk tuan tanah," jelas Guan Eng. -END

No comments:

Post a Comment